Distorted Voice, Perverted Gaze: the Ambiguous Figure of the Child-Victim in Dorothy Allison’s Incest Story - Mélanie GRUÉ

Cette contribution étudie le récit d’inceste romancé de Dorothy Allison et analyse comment le regard et la voix de l’enfant traumatisé subvertissent les modèles de l’enfant proposés par les études sociales et le féminisme, qui promeuvent l’innocence, l’impuissance et l’infériorité des enfants et des victimes de sévices. La fillette détentrice du pouvoir de représentation décrit d’abord sa réduction au silence par la violence et l’incompréhension. La transcription de ses pensées compense ce silence et lève le voile sur les sévices, dont les lecteurs sont les seuls témoins. Pour surmonter la terreur, la fillette invente des histoires d’une extrême violence et manifeste une maturité sexuelle dérangeante qui mêle traumatisme, souffrance, plaisir et pouvoir. Cependant, le pouvoir fantasmé ne se traduit jamais par une résistance active, le couple victime / agresseur n’est pas complètement subverti, et la fillette oscille à la frontière de la faiblesse et du pouvoir, de l’ignorance et de la maturité.

This contribution studies Dorothy Allison’s fictionalized incest narrative and explores how the traumatized child’s gaze and voice subvert social models of the child developed by social studies and feminist discourses, which promote the innocence, powerlessness and inferiority of children and victims of abuse. The child seizes the power of representation only to describe her reduction to silence by violence and incomprehension, yet the transcription of her thoughts makes up for her inability to speak, making the readers the only witnesses of abuse. To overcome terror, the girl invents gruesome stories, reveals her darker side and develops a disturbing sexual maturity in which trauma, suffering, pleasure and power mingle. However, fantasized agency fails to translate into resistance, the victim/abuser binary is not completely subverted, and the girl oscillates at the frontier between weakness and power, childish ignorance and adult maturity.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0210

Mots-clés : inceste, pouvoir, sexualité perverse, silence, traumatisme

Keywords: incest, agency, perverse sexuality, silence, trauma

Mélanie Grué est ATER à l’Université Paris-Est Créteil. Elle a soutenu en 2013 sa thèse intitulée Grotesque queer et savoirs abjects dans l’œuvre de Dorothy Allison. Ses recherches portent sur la littérature du traumatisme et les écritures subalternes, la représentation du corps, les études de genres, la théorie queer et les mouvements de libération américains. Elle a publié plusieurs articles sur Dorothy Allison, notamment « Trauma and Survival in Dorothy Allison’s Bastard Out of Carolina, or the Power of Alternative Stories » ( Trauma Narratives and Herstory, Silvia Pellicer-Ortin and Sonya Andermahr, eds., Palgrave Macmillan, 2013) ; « “Bearers of babies, burdens, and contempt” : Reclaiming the Female Body in Dorothy Allison’s Testimonial Writing » (National Taiwan University Studies in Language and Literature, 2013) et « The Internal Other : Dorothy Allison’s White Trash » (Otherness : Essays and Studies, 4 : 2, 2014).

Mélanie Grué is a temporary teaching and research fellow at Université Paris-Est Créteil. She defended her doctoral thesis on Queer Grotesque and Abject Knowledge in the Work of Dorothy Allison in 2013. Her fields of research include trauma literature and subaltern writing, the literary representation of the body, gender studies, queer theory and the American liberation movements. She has published several articles on Dorothy Allison, including “Trauma and Survival in Dorothy Allison’s Bastard Out of Carolina, or the Power of Alternative Stories” ( Trauma Narratives and Herstory, Silvia Pellicer-Ortin and Sonya Andermahr, eds., Palgrave Macmillan, 2013); “‘Bearers of babies, burdens, and contempt’: Reclaiming the Female Body in Dorothy Allison’s Testimonial Writing” (National Taiwan University Studies in Language and Literature, 2013) and “The Internal Other: Dorothy Allison’s White Trash” (Otherness: Essays and Studies, 4:2, 2014).