Evocation and Erasure in Toni Morrison's Paradise:"This dying may take a while” - L. Stevens-Larré

Télécharger le PDF

Français : This article investigates the narrative structures of various communities in Toni Morrison's Paradise. The narratives they create to tell their own stories and create their own identities revolve around two distinct physical spaces, the communal Oven and the Convent (why capital letters). Morrison's novel questions how memory works to provoke both narrative continuance and discontinuance simultaneously, to both evoke and erase history and memory.

Anglais : Cet article interroge les structures narratives de diverses communautés dans le roman de Toni Morrison, Paradise. Les récits qu’elles créent pour raconter leurs propres histoires et pour créer leurs propres identités se concentrent sur deux espaces physiques distincts, le Four communal et le Couvent. Le roman de Morrison met en question la façon dont la mémoire travaille pour provoquer à la fois une continuité et une discontinuité narratives, pour à la fois évoquer et effacer histoire et mémoire.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0117

Mots-clés : Paradise, archive, mémoire, lieux de mémoire, mémorial

Keywords : Paradise, archive, memory, sites of memory, memorial

Sites of Memory

The Oven

The Convent

Juxtaposition and Duplication

Changing Memory

LeAnn Stevens-Larré completed her Ph.D. at the University of Oklahoma in 2010. Her research focuses on the impact of various physical manifestations of memory in narrative, including the body, landscapes, mapping, and the archive, especially in works of Toni Morrison and Thomas Pynchon. She currently teaches English at ENSEIRB-Matmeca Engineering Graduate School in Bordeaux, France.

LeAnn Stevens-Larré est titulaire d’une thèse de doctorat de l’Université d’Oklahoma depuis 2010. Sa recherche se concentre sur l’impact de diverses manifestations physiques de la mémoire – dont le corps, les paysages, la cartographie et l’archive – tel qu’elles se manifestent dans la fiction, en particulier celle de Toni Morrison et de Thomas Pynchon. Elle enseigne l’anglais à l’ENSEIRB-Matmeca, à Bordeaux.