Murals after “the Troubles”: Rebuilding the Image of Northern Ireland (1994-2012) - C. Lehni

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Résumés

Français : Bien que l’histoire de la peinture murale en Irlande du Nord remonte à bien avant le déclenchement du conflit à la fin des années 1960, ce genre pictural est devenu intrinsèquement lié aux « Troubles ». Dans les années 1980, les Républicains adoptent la peinture murale pour un faire l’un de leurs outils les plus efficaces en termes de communication politique ainsi qu’un appel aux armes ; à la même période, les peintures murales Loyalistes connaissent une renaissance. Les représentations de paramilitaires, notamment, commencent alors à recouvrir les murs des quartiers catholiques et protestants de Belfast et Derry, reflétant l’insécurité grandissante de la province. Après les cessez-le-feu et l’Accord de Belfast de 1998, la violence recule progressivement en Irlande du Nord ; les peintures murales à contenu politique, cependant, n’ont pas disparu d’un seul coup. Depuis le milieu des années 1990, les peintures murales ont connu d’importants changements dans leur iconographie, mais aussi de nombreux éléments de continuité surprenants, qui révèlent la permanence d’une culture de guerre. Pour certains (des individus isolés, des associations ainsi que des agences publiques), il devient clair que les peinture murales, notamment les plus militaristes, peuvent avoir un impact négatif sur le développement économique, le tourisme et, surtout, les perspectives de paix de la province ; c’est ainsi que s’élèvent des voix pour demander leur disparition. Cet article retrace les évolutions qu’ont connu les peintures murales, en termes d’iconographie et en terme de perception, entre les premiers cessez-le-feu en 1994 et le début des années 2010 et met en lumière les tentatives successives, qu’elles soient privées ou publiques, d’agir sur les peintures murales nord-irlandaise dans le but de reconstruire une image plus positive de la province. Il s’agira plus précisément d’évaluer dans quelle mesure ces initiatives ont conduit les peintures murales à s’écarter d’une iconographie marquée par les divisions communautaires au profit d’une imagerie plus inclusive.

Anglais : Although the history of mural painting in Northern Ireland started long before the conflict erupted in the late 1960s, this iconic genre became deeply associated with the “Troubles”. In the 1980s, Republicans adopted mural painting as an effective tool for political communication and a visual call to arms, while Loyalist murals experienced a rebirth. Besides a few other themes, depictions of armed members of paramilitary organisations started to cover the walls of both Catholic and Protestant areas of Belfast and Derry, mirroring the levels of unrest in the province. After the ceasefires and the 1998 Good Friday Agreement, sectarian violence gradually receded from Northern Ireland; political murals, however, did not suddenly vanish. Since the mid-1990s, there have been important changes in the themes depicted in murals, but also many disturbing elements of continuity, pointing to the persistence of a war culture. As individuals, associations and state agencies recognised the negative impact which paramilitary murals could have on business, tourism and, crucially, the future of the peace process, calls were made for their removal. This paper traces the evolutions in the iconography and perceptions of mural paintings in Northern Ireland from the initial ceasefires in 1994 to the early 2010s, focusing on the successive attempts by individuals, organisations and state agencies to intervene in Northern Ireland’s muralscape as a way to rebuild a more positive image of the province. It aims to assess the extent to which these initiatives have led murals away from a highly divisive iconography in favour of a broader, more inclusive one.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0125

Entrées d’index

Mots-clés : Irlande du Nord, peintures murales, transition post-conflit, programme « Re-imaging Communities », identité

Keywords : Northern Ireland, murals, post-conflict transition, Re-imaging Communities programme, identity

Plan

Murals in Northern Ireland, 1994-early 2000s: a post-conflict iconography? The first The phase of image rebuilding (late 1990s-mid 2000s)

Coordinated state intervention in Northern Ireland’s muralscape: the Re-imaging Communities programme (2006-2012)

Auteur

A former pupil of the École Normale Supérieure of Cachan, Caroline Lehni holds the agrégation in English and is a lecturer at the Institute of Political Studies of Strasbourg where she teaches English language and civilisation, including a fourth-year course on Northern Ireland’s visual history since Partition. Her research confronts methods and approaches borrowed from the fields of British civilisation, cultural history, history of art and book history and focuses on visual representations of travel, foreign places and foreign people as well as on visual representations of the conflict in Northern Ireland. Her dissertation entitled « Lire l’égypte en images : la représentation de l’égypte au Royaume-Uni à travers l’illustration des récits de voyage (1798-1914) » earned her a PhD from University Paris Diderot (Paris 7) in 2007. She is the author of several papers inspired by her doctoral research. She has also published an article on the illustrations of an exploration account on the American West (« De l’exploration au récit grand public. Usages de l’image dans Canyons of the Colorado par John W. Powell (1895) » (From Exploration to Mainstream Literature: The Uses of Pictures in John W. Powell’s Canyons of the Colorado, 1895), Études photographiques, n°18, mai 2006, p. 72-95).

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