Questioning Ideologies: Erskine Caldwell’s Children’s Books - Amélie Moisy

Cet article porte sur l’idéologie des livres sur et pour les enfants d’Erskine Caldwell, Georgia Boy (1943), Molly Cotton-Tail (1958), et The Deer at our House (1966). L’objectif de l’article est de montrer que si Caldwell questionne plus ou moins manifestement un statu quo par le doute dans ces textes, comme le racisme, le mythe du gentleman du Sud ou l’autorité parentale, l’idéologie qu’ils véhiculent intrigue aussi par son manque de relation avec l’expérience de l’écrivain, notamment concernant les femmes. Ainsi, l’ambiguïté du questionnement typique de Caldwell comme son ambivalence rendent difficile l’estimation des effets de ces productions.

Anglais:

This article examines the ideology of Erskine Caldwell’s books on and for children, Georgia Boy (1943), Molly Cotton-Tail (1958), and The Deer at our House (1966). The aim is to show Caldwell’s interrogative stance regarding the status quo in these texts, and how he casts doubt more or less overtly on racism, myths of southern gentility, and parental authority. However, their ideology is also remarkably at variance with the author’s experience, especially concerning women. Thus Caldwell’s characteristic ambiguity and his ambivalence make the effects of these productions difficult to estimate.

L'auteur

Amélie Moisy est Maître de Conférences à l’Université Paris Est Créteil (UPEC). Elle y est membre de l’équipe du laboratoire de recherches IMAGER sur la littérature anglophone, Text, Images and Sounds (TIES). Membre de la Thomas Wolfe Society, elle étudie chez cet écrivain, ses contemporains du Sud des Etats Unis des années 30, ou des textes plus récents, les relations entre autobiographie, mythe et politique.

Amélie Moisy is a Senior Lecturer at the Université Paris Est Créteil (UPEC). She is a member of IMAGER, a research team on English language literature, Text, Images and Sounds (TIES). She is also a member of the Thomas Wolfe Society and her research focuses on that writer, his Southern contemporaries of the 30s, or on more recent texts, and on the relations between autobiography, myth and politics.

Entrées d'index

Mots-clés : Erskine Caldwell / Georgia Boy / Molly Cotton-Tail / The Deer at our House / idéologie / literature « jeunesse »

Keywords: Erskine Caldwell / Georgia Boy / Molly Cotton-Tail / The Deer at our House / ideology / children’s books

DOI : http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0508