Lies that Tell the Truth: Maxine Hong Kingston’s The Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood Among Ghosts - Christelle HA SOON

Télécharger l'article/Download the article

Résumés

Français :

Cet article a pour objectif de mettre en avant les différentes formes que peut prendre un texte autobiographique/d’écriture de soi. À travers l’analyse de The Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood Among Ghosts, publié par Maxine Hong Kingston en 1976, et les nombreuses réactions suscitée par cette œuvre, il s’agira d’interroger la notion de genre autobiographique, en particulier par rapport à la place du mensonge dans les textes dits autobiographiques. Cet article aura pour finalité d’offrir un renouveau du genre de l’écriture de soi à travers une nouvelle définition, plus adaptée à la réalité des textes étudiés.

Anglais :

This paper aims at showing the different forms that an autobiographical, and more generally speaking, a life writing text, can take. Through the analysis of Maxine Hong Kingston’s The Woman Warrior: Memoirs of a Girlhood Among Ghosts, published in 1976, and the numerous reactions it triggered, the definition of the autobiographical genre will be called into question, especially in regard to the presence of lies in autobiographical texts. This paper will eventually suggest a renewal and a more adapted definition of the life writing genre.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0813

Auteur

Français :

Christelle Ha Soon est doctorante en littérature américaine à l’Université de Rouen (laboratoire de recherche ERIAC). Elle a travaillé deux ans sur les œuvres de Toni Morrison sous la direction de Pierre-Yves PETILLON. Elle a obtenu son Master d’Études anglophones en 2010 à l’Université Paris-Sorbonne (Paris IV), avant d’obtenir le CAPES-CAFEP privé d’anglais l’année suivante. Elle enseigne actuellement au collège-lycée Bossuet Notre-Dame (Paris 10e).

Elle a commencé son doctorat en littérature américaine sous la direction d’Anne-Laure TISSUT (Université de Rouen) tout en débutant dans l’enseignement secondaire. Elle a participé aux Doctoriales du Congrès de l’AFEA 2015 ainsi qu’à plusieurs colloques internationaux, dont la 33ème Conférence internationale sur la Psychologie et les Arts à Reims (juillet 2016) et la Conférence sur le Silence à Dijon (mars 2017). Elle a publié un article intitulé « Surviving Vulnerability, or the Perverted Empowerment of a Community in Toni Morrison’s The Bluest Eye » dans la revue en ligne LEAVES de l’Université Bordeaux-Montaigne en février 2017.

Ses travaux de recherche se concentrent essentiellement sur les constructions de l’identité dans la littérature ethnique américaine. Sa thèse de doctorat porte sur la notion de transgressivité dans l’œuvre de Maxine Hong Kingston.

Anglais :

Christelle Ha Soon is currently a Ph.D student in American Literature at Rouen University (ERIAC Research Laboratory), France. She worked for two years on the works of Toni Morrison under the direction of Pierre-Yves PETILLON. She obtained her Master’s Degree in English in 2010 at La Sorbonne University (Paris IV), before passing the French Teaching Exam (CAFEP-CAPES) in English the following year. She currently teaches at Bossuet Notre-Dame High School in Paris.

She has started her Ph.D in American Literature under the supervision of Anne-Laure TISSUT (Rouen University) while teaching at the same time in a secondary school. She presented her works during the AFEA Graduate Student Symposium in 2015 and took part in several international conferences, such as the 33rd International Conference on Psychology and the Arts in Reims (July 2016), and the Conference on Silence in Dijon (March 2017). She published an article entitled “Surviving Vulnerability, or the Perverted Empowerment of a Community in Toni Morrison’s The Bluest Eye” in LEAVES, the Université Bordeaux-Montaigne’s double-blind peer-reviewed online journal in February 2017.

Her research interests mainly focus on the construction of identity in ethnic American literature. Her Ph.D dissertation, on Chinese American writer Maxine Hong Kingston, aims at showing the way Kingston uses various forms of transgression as a way to play with the notions of frontiers and limits in order to create and define new ones.

Entrées d’index

Mots-clés : Maxine Hong Kingston, mensonges, autobiographie, écritures de vie, auto-narration.

Keywords: Maxine Hong Kingston, lies, autobiography, life writing, self-narration.

© 2024 Université Bordeaux Montaigne