Drinking and Toasting in Georgian Britain: Group Identities and Individual Agency - Rémy DUTHILLE

Télécharger l'article/Download the article

Le toast était un rituel omniprésent dans la société britannique au dix-huitième siècle. Il servait à cimenter les identités collectives et les allégeances politico-religieuses. Le rituel jouait son rôle au prix d'une pression des pairs parfois pesante. Les règles portant sur le genre et l'exclusion des femmes étaient strictes. L'individu (du moins les hommes des élites) cependant, gardait une part de liberté et jouait avec les contraintes, comme en témoignent des exemples choisis parmi les milieux conservateurs à partir de la Révolution française.

Toasting was an omnipresent ritual in eighteenth-century Britain. It served to cement collective identities and politico-religious allegiances, but the efficacy of such ritual depended on peer-pressure, which could weigh heavily on the individual. There were strict rules bearing on gender and the exclusion of women. However, men from the élite classes kept some agency and played with constraints as can be seen in examples drawn among conservative social sets from the time of the French Revolution.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_1003

Rémy Duthille est maître de conférences à l'Université Bordeaux Montaigne. Ses travaux portent sur l'histoire politique et sur la sociabilité britannique au dix-huitième siècle. Il est l'auteur d'une monographie, Le Discours radical en Grande-Bretagne, 1768-1789 (Oxford University Press, 2017) et d'articles sur les réformateurs radicaux (Richard Price, Thomas Spence) et sur la culture politique britannique pendant la Révolution française.

Rémy Duthille is associate professor at Bordeaux Montaigne University. His research focuses on British political history and sociability in the 18th century. He is the author of Radical Voices in Great Britain, 1768-1789 (Oxford University Press, 2017) and wrote numerous articles on radical reformers (Richard Price, Thomas Spence) and on British political culture during the French Revolution.

Mots-clés : toast, genre, allégeance, boisson, conservatisme

Keywords: toasting, gender, allegiance, drink, conservatism