Deconstructing the Laughing Magician: Constantine, Hellblazer, & Their Role in the Comic Book Industry - Thomas J. Brown

Télécharger l'article/Download the article

anglais

For more than two decades, DC/Vertigo’s Hellblazer with protagonist John Constantine stood out from its contemporaries by confronting mature content, utilizing poignant criticism, and subverting audience expectations. Throughout the series, various creative teams allowed Constantine to engage with a mostly realistic world while growing and changing in response to societal evolution. This article analyzes Hellblazer’s examination of contemporary societal discourse as well as the series’ thematic exploration of humanity, as seen through Constantine’s Satanic Panic origins, its critiques of organized religion and U.S. culture, and numerous other social criticisms. As such, several stories spanning the entirety of the series are used to explore Hellblazer’s critiques and commentary surrounding socially relevant issues across several years of real-world progress and comic book content.

français

Durant plus de deux décennies, la bande dessinée Hellblazer de DC / Vertigo, avec son protagoniste John Constantine, s’est distinguée par sa capacité à aborder des contenus complexes, à formuler des critiques poignantes, et à subvertir les attentes de son public. Tout au long de la série, les équipes artistiques successives ont permis à Constantine d’interagir avec un monde souvent réaliste, mais aussi d’évoluer au gré des transformations sociales de son temps. Cet article analyse la façon dont Hellblazer examine le discours social contemporain, tout en explorant la question de l’humanité (comme on le voit dans le lien initial entre Constantine et la Satanic Panic) et en formulant une critique des grandes religions de la culture états-unienne, ainsi que de nombreuses autres observations sociales. Pour ce faire, cet article examine plusieurs récits extraits de la série dans son ensemble, afin d’analyser les critiques formulées dans Hellblazer concernant des sujets de société, sur une longue période marquée par les évolutions du monde réel et les changements de la bande dessinée.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_1108

français

Thomas J. Brown est actuellement doctorant à l’Université d’Indiana en Pennsylvanie (IUP), au sein du programme Communications Media and Instructional technology. Il détient une licence en Médias de Communication et un Master en formation pour Adultes et Technologies de communication de l’IUP. Il possède de l’expérience dans les domaines de l’éducation et de la production vidéo. Ses champs de recherche comprennent la culture populaire, les études télévisuelles et filmiques, et plusieurs aspects des études sur la bande dessinée. Il a publié dans le Journal of Graphic Novels and Comics ainsi que dans le Journal of Communications Media Studies de l’IUP.

anglais

Thomas J. Brown is currently a PhD candidate in the Communications Media and Instructional Technology program at Indiana University of Pennsylvania (IUP). He has a BS in Communications Media and an MA in Adult Education and Communications Technology from IUP as well as experience working in the fields of education and video production. Thomas’s research interests include popular culture, television studies, film studies, and various areas of comic book studies. His other published scholarly works can be found in the Journal of Graphic Novels and Comics and IUP’s Journal of Communications Media Studies.

Mots-clés : Vertigo, Hellblazer, critique sociale, Satanic Panic, critique religieuse, critique culturelle

Keywords: Vertigo Comics, John Constantine, social commentary, Satanic Panic, religious critiques, cultural criticisms