Eliza Flower’s and Harriet Martineau’s The Gathering of the Unions: From the radical salon to the monster meeting - Kate Bowan

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Résumés

Français :

La compositrice Eliza Flower (1803-1846) a joué un rôle central dans ce qui deviendra le Monthly Repository Circle, un cercle d’intellectuels réunis autour du prêcheur progressiste et orateur radical W. J. Fox. Des personnalités politiques et artistiques éminentes telles que Robert Browning et W. J. Linton admiraient son talent musical et sa personnalité artistique non conformiste. Elle comptait également des amis proches parmi le cercle de W. J. Fox, notamment Harriet Martineau, Mary Howitt et J. S. Mill. De ces relations amicales résultèrent plusieurs productions poétiques mises en musique. Cet article se penche plus particulièrement sur la chanson Gathering of the Unions, écrite pour le Reform Bill, loi électorale de 1832, produit d’une collaboration artistique entre Flower et Martineau. J’examine les façons dont cette chanson écrite dans la sphère privée du cercle de Fox s’intègre dans un type très spécifique de sociabilité petite-bourgeoise tout en réussissant à passer dans le domaine public de la politique radicale où elle a contribué à créer une autre forme de sociabilité. Je propose que ces produits culturels sous-jacents puissent être considérés comme une forme d’engagement politique, bien qu’indirecte, des femmes de la petite-bourgeoisie. Ils ont réussi à estomper les frontières délimitant les rôles des hommes et des femmes dans la société britannique du dix-neuvième siècle tout en compliquant davantage la perception de domaines longtemps perçus comme séparés.

Anglais:

The composer Eliza Flower (1803-1846) was a central figure in progressive preacher and radical orator W. J. Fox’s intellectual coterie subsequently known as the Monthly Repository Circle. Her musical talent and unconventional artistic personality were much admired by leading figures from the arts and politics including Robert Browning and leading radical W. J. Linton, and she developed close friendships with many in Fox’s circle including Harriet Martineau, Mary Howitt and J. S. Mill. In many cases these relationships produced original musical settings of poetry by these individuals. With a particular focus on one product of Flower’s artistic collaboration with Martineau, the song Gathering of the Unions written for the 1832 Reform Bill, this article will look at the ways that this song, produced within the private sphere of Fox’s circle as a result of a very particular kind of middle-class sociability, crossed over into the public sphere of radical politics where it was instrumental in creating another form of sociability. I argue that these discrete cultural products can be understood as a form of political engagement, albeit indirect, by middle-class women that effectively bridged, and thereby further complicated, the lines between the separate spheres long understood to delineate gendered roles in nineteenth-century British society.

 

Auteur

Français :

Kate Bowan est maître de conférences depuis 2013 au Center for Heritage and Museum Studies à l’Université de Canberra (Australian National University). Ses domaines de recherche incluent le modernisme musical australien du début du vingtième siècle qu’elle analyse à la lumière de cadres conceptuels tels que le transnationalisme et le monde britannique. Elle travaille depuis peu sur la musique et les cultures politiques radicale et réformiste dans le monde anglophone au dix-neuvième siècle. Le résultat de ces recherches a été publié en 2017 dans un livre co-écrit avec Paul Pickering et qui s’intitule Sounds of Liberty : Music, Radicalism and Reform in the Anglophone World, 1790-1914. Un chapitre intitulé « Friendship, cosmopolitan connections and late Victorian socialist songbook culture » paraîtra prochainement dans l’ouvrage Cheap Print and Popular Song in the Nineteenth Century: A Cultural History of the Songster, édité par Derek B. Scott, Patrick Spedding et Paul Watt.

Anglais:

Kate Bowan is a Lecturer at the Centre for Heritage and Museum Studies in the Research School of Humanities and the Arts at the Australian National University. She took up this position in 2013 after completing an Australian Research Council-funded Australian Postdoctoral Fellowship. Her research has examined aspects of early twentieth-century Australian musical modernism, drawing upon conceptual frameworks such as transnationalism and the British world. More recently, she has been working on music and radical political and reform culture in the nineteenth-century Anglophone world. In 2017, she published a book with Paul Pickering entitled Sounds of Liberty: Music, Radicalism and Reform in the Anglophone World, 1790-1914. She also has a forthcoming book chapter entitled “Friendship, cosmopolitan connections and late Victorian socialist songbook culture” to be published with Cambridge University Press, in Cheap Print and Popular Song in the Nineteenth Century: A Cultural History of the Songster, edited by Derek B. Scott, Patrick Spedding and Paul Watt.

 

Entrées d’index

Mots-clés : Musique, chanson, sociabilité, genre, domaines séparés, radicalisme

Keywords: Music, song, sociability, gender, separate spheres, radicalism