Suspicious Identities in the Victorian Age: from Children’s Weekly to Criminal Cases in Kate Summerscale’s The Wicked Boy - Sidia Fiorato

Télécharger le PDF / Download as PDF

Les docufictions de Kate Summerscale abordent la perturbation de l’identité individuelle stable à la fin de l’ère victorienne. En enquêtant sur les procès notoires, elle met en lumière des enjeux de changements culturels dans le contexte des pratiques sociales de l’époque et l’émergence de la complexité de l’individu dans le contexte du droit, de la médecine et de la culture populaire. The Wicked Boy (2016) se penche en particulier sur un cas célèbre de déviance morale concernant un enfant coupable, ce qui conduit à analyser le marché littéraire victorien à destination des garçons issus de la classe ouvrière de même que l’influence pernicieuse des penny dreadfuls en raison de leur glorification des protagonistes criminels. La relation étroite entre la consommation textuelle et l’identité au cœur du procès de Robert Coombe met au premier plan une vision suspecte de la littérature en tant que responsable de la dégénérescence morale. Cette analyse porte également sur les journaux illustrés ainsi que sur les rapports de l'Old Bailey, qui offrent des exemples de storytelling visuel et d’attention médiatique portée au crime et aux comportements déviants.

Kate Summerscale’s docufictions investigate the disruption of stable individual identity in the later Victorian era. By investigating notorious trials, she underlines issues of cultural change in the context of the period’s social practices and the emerging complexity of the individual in the context of law, medicine and popular culture. The Wicked Boy (2016) focusses in particular on a renowned case of moral deviance with a child culprit, which leads to a consideration of the Victorian literary market for working class boys and the pernicious influence of the penny dreadfuls with their glorification of criminal protagonists. The close relationship between textual consumption and identity at the basis of Robert Coombe’s trial foregrounds the suspicion of literature as being responsible for moral degeneration. Reflections also include the illustrated newspapers and the reports from the Old Bailey, which offer examples of visual storytelling and mediatic attention towards crime and deviant behavior.

Sidia Fiorato est professeur associée de littérature anglaise à l’université de Vérone. Sa recherche porte sur le droit et la littérature, le roman policier, la littérature et les arts de la scène, le conte de fées, les études shakespeariennes, les études de genre et les humanités médicales. Parmi ses publicationsfigurent Performing the Renaissance Body: Essays on Drama, Law and Representation (en co-direction avec John Drakakis, Degruyter 2016), des articles sur la fiction policière et le conte de fées postmoderne. Elle est membre du Comité éditorial de la revue Pólemos: Journal of Law, Literature and Culture.

Sidia Fiorato is an Associate Professor of English Literature at the University of Verona. Her research interests include law and literature, detective fiction, literature and the performing arts, the fairy tale, Shakespeare studies, gender studies, the medical humanities. Among her publications are Performing the Renaissance Body: Essays on Drama, Law and Representation (edited with John Drakakis, Degruyter 2016) as well as essays on detective fiction and the postmodern fairy tale. She is a member of the Editorial Board of the journal Pólemos: Journal of Law, Literature and Culture.

Mots-clés : responsabilité criminelle, culture juridique populaire, storytelling visuel, médias de masse, penny dreadfuls, spectacularisation du crime

Keywords: criminal responsibility, popular legal culture, visual storytelling, mass media, penny dreadfuls, spectacularization of crime