Four Species of Suspectacle – Gary Watt

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Résumés

Français :

C’est leur préoccupation commune pour le visuel qui permet d’associer représentation et suspicion au « suspectacle » du titre. Cet article se propose d’analyser l’importance du visuel dans le langage (et le discours) sur le soupçon. Ma méthode repose sur l’étymologie et la philologie, ce qui implique de faire peser le soupçon sur l’apparence des mots comme d’explorer leurs significations profondes. Quatre provocations sont ainsi proposées et dans chaque cas le soupçon porte sur un point différent. Le premier suspect, qui fait l’objet de la première provocation, est ce qu’on appelle en anglais credit clause : elle s’applique aux performances rhétoriques sur le mode « croyez-moi » ou « faites-moi confiance ». La deuxième est qualifiée de calling out et décrit des performances du genre « ne les croyez pas » ou « il ne faut pas croire ce qu’ils vous disent ». La troisième, countenance, concerne le masque social. Quant à la quatrième, cargo, elle porte sur la relation entre suspicion et poids. Il ne s’agit pas de proposer une lecture d’un texte littéraire, mais une stratégie de lecture de la performance rhétorique dans le discours de persuasion. La plupart des exemples retenus sont empruntés aux performances politiques et, en particulier, aux discours de Donald Trump. Cependant, on peut étudier de la même façon les œuvres de fiction littéraire.

Anglais :

The “suspectacle” of my title is intended to connect the idea of performance to the idea of suspicion through their apparent shared concern for the visual a-“spect”. The presumptively dominant concern for the visual in the language of (and talk about) suspicion will be critiqued in this essay. My methodology is etymological and philological, which entails suspicion of the surface of words and an excavation of deeper significations. I offer four provocations, each of which makes a different point, with each connecting to the others through their shared concern for rhetorical performances in which persuasion, credibility, and doubt are in issue. The first species of suspectacle, which is the subject of my first provocation, I have labelled “credit clause.” It applies to rhetorical performances in “believe me” mode. The second species of suspectacle is labelled “calling out” and describes performances in “don’t believe them” mode. The third species, “countenance,” concerns the performance of social persona. The fourth I call “cargo” because it concerns the relationship between suspicion and weight. I am not offering a sustained literary reading of any literary text, but a strategy for reading rhetorical performance in which persuasion is attempted and suspicion is at issue. Most of my examples are drawn from political performance, and especially the political performance of Donald Trump, but the same strategic appreciation of the dynamics of suspicion-focused performance can be applied to elucidate suspicion as a character trait or narrative device in works of literary fiction.

 

Auteur

Français :

Gary Watt est professeur de droit à l'Université de Warwick. Il est co-rédacteur (et fondateur) de la revue Law and Humanities, dirige la collection A Cultural History of Law (Bloomsbury, 2018) et co-dirige la collection Shakespeare and the Law (Hart Publishing, 2008). Il est l’auteur de plusieurs monographies : Equity Stirring: The Story of Justice Beyond Law (Hart Publishing, 2009), Dress, Law and Naked Truth: A Cultural Study of Fashion and Form (Bloomsbury, 2013) et Shakespeare's Acts of Will: Law, Testament and Properties of Performance (Bloomsbury, The Arden Shakespeare, 2016). En 2009, il a été élu « Professeur de droit de l’année » au Royaume-Uni et il est actuellement titulaire d'une bourse de recherche (Leverhulme Major Research Fellowship) et travaille sur la performance rhétorique dans les tribunaux et l’opinion publique (2018-2022).

Anglais :

Gary Watt is a Professor of Law at The University of Warwick. He is a co-founding editor of the journal Law and Humanities, general editor of the book series A Cultural History of Law (Bloomsbury, 2018) and co-editor of the collection Shakespeare and the Law (Hart Publishing, 2008). His monographs include Equity Stirring: The Story of Justice Beyond Law (Hart Publishing, 2009), Dress, Law and Naked Truth: A Cultural Study of Fashion and Form (Bloomsbury, 2013), and Shakespeare’s Acts of Will: Law, Testament and Properties of Performance (Bloomsbury, The Arden Shakespeare, 2016). In 2009 he was named UK “Law Teacher of the Year” and he is currently a holder of a Leverhulme Major Research Fellowship on the topic of rhetorical performance in Courts of Law and Popular Opinion (2018-2022).

 

Entrées d’index

Mots-clés :

Rhétorique, représentation, « suspectacle », étymologie, Donald Trump, Shakespeare

Keywords:

Rhetoric, performance, “suspectacle,” etymology, Donald Trump, Shakespeare

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