The Shock Effect of Apocalyptic Satire: When Everything We Fear Has Already Happened - M. Mifdal

Français : Cet article est une analyse du fonctionnement de la satire dans le roman de Tahar Wattar Le saint homme prie. La satire utilise la culture mythique de l’apocalypse pour créer des effets de choc qui incite le lecteur à repenser les relations complexes entre la production de la peur et le pouvoir autoritaire, entre l’intérêt économique et les valeurs éthiques, et entre la passivité et la perte de dignité. Cet article pose aussi des questions qui concernent le rôle de la réferentialité satirique, l’investigation et la provocation, et les inversions comiques et carnavalesques dans la création des effets de choc renouvelables tout le long de la narrative. Toutefois, l’utilisation de l’ironie satirique transforme les effets de choc en des moments de jouissance comique et critique. La satire attire ainsi l’attention au monde réel, aux valeurs dominantes et aux relations de pouvoir, incitant le lecteur à réfléchir à une issue à la situation aporétique du monde arabe.

Anglais : This article analyzes how satire draws on the mythic culture of apocalypse in Taher Wattar’s novel The Righteous Wali (Saint) is Lifting up His Hands for Prayer (2005) to generate shock effects that provoke the readers into a deep rethinking of the intricate relations between fear production and authoritarian rule, between economic interest and ethical values, between passivity and loss of dignity. This article also raises questions about the role of satiric referentiality, inquiry and provocation, carnivalesque and comic inversions in generating renewable shock effects throughout the narrative. However, the use of satiric irony transforms the shocks into moments of comic pleasure and critical rethinking. Satire, thus, calls attention to the real world and to the prevailing values and power relations inciting the readers to think about, to use the writer’s terms, a way out of the aporetic situation of the Arab world.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0112

Mots-clés : Satire, apocalypse, pouvoir autoritaire, effets de choc, valeurs

Key words : Satire, apocalypse, authoritarianism, shock effects, values

Authoritarianism and the culture of fear

False Prophets for Ironic Apocalypse

Apocalyptic Satire and its Shock Effect

Paradoxical Post-Apocalyptic Scene: the Persistence of Fear in a Hopeless World

Professeur de l’enseignement supérieur assistant à l’université Chouaib Doukkali, El Jadida, Maroc. Son intérêt porte sur les diverses formes de la satire littéraire et médiatique. Il a publié un livre en arabe sur la satire digitale sur Facebook, un chapitre d’un ouvrage en anglais qui traite le sujet du pouvoir de la satire (The Power of Satire), et a participé à plusieurs congrès nationaux et internationaux et a publié des articles divers. Son projet actuel est la traduction en arabe du livre : Stuat Hall : Critical Dialogues in Cultural Studies, edited by David Motley et Kuan Hsing Chen.

Assistant professor at Chouaib Doukkali University in El Jadida, Morocco. His research interests focus on literary and digital satire. So far he has published a book in Arabic on digital satire on Facebook and a chapter in a book in English entitled The Power of Satire (Amsterdam: John Benjamins, 2015). He has taken part in several international and national conferences and published some articles. His current project is the translation into Arabic of a seminal book in Cultural Studies: Stuart Hall : Critical Dialogues in Cultural Studies, edited by David Motley et KuanHsing Chen.