Blessures, fractures, sutures dans Through Black Spruce de Joseph Boyden - P. Paillot

À partir d’une question relative à la disparition d’une jeune Indienne au Canada, qui sert de fil conducteur au roman, Through Black Spruce de Joseph Boyden (2009) suit les diverses blessures du narrateur Will Bird. Cet article s’interrogera sur l’imbrication des blessures de l’Histoire des Amérindiens et des événements traumatiques du protagoniste qui leur font écho. Il montrera dans quelle mesure la vulnérabilité naît de l’absence, de la perte et de l’isolement. Enfin il examinera les possibilités d’évasion que Boyden propose pour échapper à cette vulnérabilité.

From a question related to the disappearance of a young Indian girl in Canada, which underpins the novel, Through Black Spruce by Joseph Boyden (2009) concentrates on the various wounds of Will Bird the narrator. This article will investigate the interconnection of the wounds in the history of Canadian Indians and the traumatic repercussions on the protagonist. It will show how vulnerability stems from absence, loss and isolation. Finally the various possibilities of escaping this vulnerability that Boyden offers will be examined.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0310

Mots-clés : blessures, absence, perte, traumatisme, destruction, addictions

Keywords: wounds, absence, loss, trauma, destruction, addictions

Patricia Paillot est maître de conférences à l’Université de Bordeaux. Canadianiste, ses centres d’intérêt se concentrent sur la littérature canadienne anglophone contemporaine. Elle a notamment publié des articles sur Margaret Atwood, Carol Shields, Aritha Van Herk, Robertson Davies et Michael Ondaatje ; elle a également travaillé sur Nancy Huston, d’origine canadienne. Elle s’intéresse particulièrement aux stratégies de déplacement, de déconstruction ainsi qu’à la subversion et l’ironie. L’ancrage de certains événements traumatiques et ses représentations en littérature font l’objet de ses dernières recherches.

Patricia Paillot is an assistant professor at the University of Bordeaux. Her research focuses on modern anglophone Canadian literature. She published articles on Margaret Atwood, Carol Shields, Aritha Van Herk, Robertson Davies and Michael Ondaatje and also worked on Nancy Huston, who is of Canadian descent. She is particularly interested in the strategies of displacement, deconstruction as well as subversion and irony. Her recent research concentrates on various approaches and representations of trauma in literature.