Immediacy versus Hypermediacy, Straight versus Un-straight: Staged photography as Remediation - Ernst VAN ALPHEN

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Résumés

Français :

Pour Bolter et Grusin, le processus de remédiation est basé sur les deux impératifs contradictoires d’immédiateté et hypermédialité (hypermediacy/immediacy). Le désir d’immédiateté se fonde sur l’aspiration à un médium transparent ainsi que sur la volonté de nier la médiation opérée par la technologie et les médiums. En revanche, la fascination engendrée par l’hypermédialité concerne une pratique de représentation spécifique et un style visuel qui place au premier plan la médiation opérée par les médiums. Dans cet article, nous nous proposons de repenser ce désir d’immédiateté et cette fascination pour l’hypermédialité. L’argument principal développera l’idée que la photographie n’incarne pas le désir d’immédiateté de manière intrinsèque. En effet, l’histoire de ce médium démontre que des pratiques photographiques majeures en soulignent au contraire l’hypermédialité afin de démontrer l’intentionnalité du photographe.

Anglais :

Bolter and Grusin understand the process of remediation as based on the two contradictory imperatives for immediacy and hypermediacy. The desire for immediacy is a desire for a transparent medium and a desire to deny the mediated character of technologies and media. The fascination with hypermediacy, in contrast, concerns a specific representational practice and a visual style that foregrounds the mediated character of media. In this paper I will rethink the desire for immediacy and the fascination for hypermediacy. I will argue that the medium of photography as such is not at all the embodiment of the desire of immediacy. Important photographic practices in the history of the photographic medium emphasize its hypermediacy in order to demonstrate the intentionality of the photographer.

DOI: http://dx.doi.org/10.21412/leaves_0706

Entrées d’index

Mots-clés : photographie posée, remédiation, hypermédialité, immédiateté

Keywords: staged photography, straight photography, remediation, immediacy, hypermediacy

L’auteur

Français :

Ernst van Alphen est professeur d’études littéraires à l’université de Leiden (Pays-Bas). Ses publications universitaires les plus récentes sont : Art in Mind: How Contemporary Images Shape Thought (University of Chicago Press, 2005), Staging the Archive: Art and Photography in Times of New Media (Reaktion Books, 2016), Failed Images: Photography and its Counter-Practices (Valiz, 2018).

Anglais :

Ernst van Alphen is Professor of Literary Studies at Leiden University. Recent book publications areArt in Mind: How Contemporary Images Shape Thought (University of Chicago Press, 2005), Staging the Archive: Art and Photography in Times of New Media (Reaktion Books, 2016), Failed Images: Photography and its Counter-Practices (Valiz, 2018)

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